Meditasjon for enda bedre helse og sinn

meditasjon for bedre helse og sinn

I det siste har vi snakket en del om meditasjon for bedre helse og sinn. Det finnes ulike veier å gå for å føle at meditasjon virker effektivt og konsekvent på kroppen. Vi deler med dere noen tips i forbindelse med dette.

Bakgrunnen for at vi alle behøver meditasjon i blant

I verden vi lever i er det mye press, stress og løping hit og dit. Mange føler dårlig samvittighet for at de rett og slett ikke rekker å utføre alt de ønsker. Vi har selvfølgelig vårt arbeid, videre er det trening, familie, venner, sunn mat, vasking av hus og andre hobbier som lesing eller studering av et språk. Utenfor disse tingene som vi “må gjøre” har vi også Netflix eller Amazon Prime. Der det er hundrevis av serier vi enda ikke har fått gått igjennom.

Det er derfor ganske vanlig at man fort merker at det ikke er nok tid i døgnet for å kunne gå igjennom denne listen. Man er nødt til å nedprioritere noe. For eksempel en god venn, eller den sunne maten man skulle fått i seg. Det man velger å fjerne fra “to-do” listen sin har igjen sine konsekvenser. For eksempel at vennen din ikke får den oppmuntringen han eller hun fortjener. Eller dersom du ikke spiser sunt nok. Så vet du at du kan bli sliten og kanskje etterhvert syk siden immunforsvaret blir svekket.

Vi tok en tur til New York for å koble av, men det er ikke alltid vi har mulighet til å gjøre dette.

Hva meditasjon faktisk betyr for kroppen

Når jeg nevner meditasjon her, så henviser jeg ikke kun til yoga og pusteøvelser. Yoga har virkelig flotte øvelser som hjelper både kropp og sinn. Derimot i denne artikkelen tenker jeg nærmere på meditasjon av livet, og dette å simpelthen sette klokken på “pause”.

meditere betyr å stoppe opp, ta seg god tid

Hvordan sette tiden på pause og fokusere på meditasjon

I løpet av dagen kan klokken suse avgårdet. Det er opptil enhver å sette denne klokken på pause. I praksis kan dette betyr å finne et sted for seg selv, der man lukker øynene og stenger av sus og tanker som foregår i hodet. Dersom stresset har gått for langt denne spesifikke dagen, og tankene rett og slett ikke forsvinner kan man prøve et annet triks som vanligvis fungere: tenk på pusten din. 

Lytt til pusten og fokuser på hver utpust og innpust. Ingenting annet har lov til å komme inn i tankene dine, kun tankene om pusten din. Hver gang du begynner å tenke på noe annet konsentrerer du deg dypt om pusten på nytt. Du kan gjøre dette i 10 minutter om morgenen og kvelden, det skal være nok tid. Du kan lese mer om hva som skjer med hjernen når man mediterer.

Hvordan meditere hver eneste dag om hvor heldig du er

For hver dag som kommer bør du også ta en del i å meditere over hvor heldig du er. Husk å være takknemlig for små ting som: du har to ben, du har to øyne, du har tak over hodet og du har mat i kjøleskapet. Ved å meditere og fokusere over de positive tingene i livet ditt vil du fort kunne se hvor vakkert ditt liv egentlig er. Du vil da føle en indre fred som går over alt annet.